Köprüler

Eğik Askı / Yavuz Sultan Selim Köprüsü

YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ / EĞİK ASKI / İSTANBUL

İşin Tanımı:
Yapımı IC İçtaş-Astaldi JV tarafından üstlenilen Kuzey Marmara Otoyolu Projesi kapsamında yer alan ve İstanbul Boğazı
üzerinde yapılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, üzerinden aynı seviyede geçecek olan 8 şeritli karayolu ve 2 şeritli tren yolu
gibi gerek teknik, gerekse estetik özellikleriyle dünyanın sayılı köprüleri arasına girdi.

İlklerin köprüsü olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 59 metrelik genişliği ile dünyanın en geniş, 1408 metrelik ana açıklığı ile
“üzerinde raylı sistem olan” dünyanın en uzun 322 metreyi aşan yüksekliği ile de dünyanın en yüksek kulesine sahip asma
köprüsü ünvanına sahiptir.

2013 yılında yapımına başlanan ve 2016 yılında tamamlanan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu
Projesi’nin Odayeri ‒ Paşaköy kesiminde yer alıyor. Köprü üzerindeki raylı sistem, Edirne’den İzmit’e kadar yolcu taşıyacak.
Marmaray ve İstanbul Metrosu ile entegre edilecek raylı sistemle Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı ve yeni
yapılan 3. Havalimanı da birbirine bağlanacak.

Freysaş Misyonu - Eğik Askı İşleri:
Freysaş Freyssinet Yapı Sistemleri San. A.Ş. ve Freyssinet International Company tarafından kurulan adi ortaklık 31
Ekim 2013’te Hyundai Engineering & Construction ‒ SK Engineering & Construction ortak girişim firmasıyla sözleşme
imzalayarak Yavuz Sultan Selim Köprüsü Eğik Askıların ve sönümleyicilerin tedariği ve montajı işlerini üstlendi.

Yenilikçi tasarıma sahip olan yapı, 1.408 m ana açıklığına ve 2x4 trafik şeridi ile ortada iki demiryolu hattı taşıyan 58 m
genişliğinde tabliyeye sahiptir. Kenar açıklıklar betonarme tabliye olup, orta açıklık asma kablo ve eğik askı kablolarından
oluşan hibrid sistem tarafından taşınan çelik tabliyeden oluşmaktadır.

• En uzunu 597 m olan, birbirine paralel, 8.400 ton çelik halat (1960 Mpa) içeren 176 eğik askı kablosu
Tüm sistem yaklaşık 320 metre yüksekliğinde “A” şeklinde iki adet kule tarafından taşınmaktadır. Eğik askı kabloları Eylül
2014 ve Temmuz 2016 tarihleri arasında yerleştirilmiştir. Freyssinet, ilki 1994 yılında Normandiya Köprüsü’yle (856 m)
sonrasında 2012 yılında Russky Köprüsü’yle (1104 m) kırdığı dünyanın en uzun eğik askılı köprü rekorunu yenilemiştir.

Uygulamalar: 
Eğik Askı Uygulaması

Başlangıç: 2013
Bitiş: 2016
Müteahhit: IC İÇTAŞ ‒ ASTALDI JV / ENDEM İNŞAAT A.Ş.
İş Sahibi: KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ